Wat zijn aselecte getallen?
U maakt aselecte getallen met een aselector. Dit is een lotingsapparaat dat aan de volgende eisen voldoet:
- U kunt het apparaat herhaaldelijk gebruiken.
- Elke keer dat u het apparaat gebruikt, produceert het een van de getallen 1 t/m N als uitkomst. De waarde van N wordt bekend verondersteld.
- Elke keer opnieuw hebben alle mogelijke uitkomsten 1 t/m N dezelfde kans. Kennis over eerdere uitkomsten helpt u niet voor het beter voorspellen van de volgende uitkomst. Kortom, elk voorspellingssysteem faalt.
Voorbeelden van aselectoren zijn een munt (2 uitkomsten, 1=kop, 2=munt), een dobbelsteen (6 uitkomsten) en een roulette (37 uitkomsten, 0 t/m 36). Met een 20-zijdige dobbelsteen kunnen aselecte getallen van willekeurige grootte worden gemaakt. Eén worp levert een cijfer op tussen de 0 en 9 (als van de uitkomsten 11 t/m 19 steeds 10 wordt afgetrokken, en 10 en 20 als 0 worden opgevat). Bijvoorbeeld: gooi voor een getal tussen de 1 en 400 drie keer. Dat levert een getal van drie cijfers. Is de waarde boven de 400, gooi dan opnieuw. |
![]() |